Ekonominyheter

Investera i en webbplats

Digitaliseringen i samhället har på väldigt kort tid ändrat människors sätt att köpa tjänster och varor. Majoriteten av alla kunder finns online både via telefon och dator. 

Det är viktigt att följa med i utvecklingen som företag och finnas där kunderna finns. 

Därför ska du skaffa hemsida till företaget

Om du inte redan har gjort det så finns det många skäl till att skaffa en hemsida till ditt företag. Undersökningar visar att hela 97 procent av konsumenterna letar efter verksamheter online. Cirka 80 procent kollar upp företagen online innan de bestämmer sig för att köpa en tjänst eller en vara. Dessutom använder 82 procent av konsumenterna sig av en sökmotor för att leta efter verksamheter. 

Nå större målgrupper

När du är tillgänglig online så kan du nå fler potentiella konsumenter. Majoriteten av kunder letar efter tjänster och varor online.  När potentiella kunder använder sökmotorer för att leta efter verksamheter så kan de göra sina sökningar från dator, surfplatta och mobil. Genom att ha en hemsida kan du alltså nå en större målgrupp genom alla enheterna. 

Ökade möjligheter med förbättrad marknadsföring

Förutom att synas i sökmotorernas resultat så kan hemsidan underlätta ditt företags marknadsföring. Det finns stora möjligheter att synas, bland annat att arbeta mycket med SEO- sökmotoroptimering. Du kan även annonsera på sociala medier och på så sätt nå ut till rätt målgrupp. 

Öka förtroendet

Genom hemsidan bör du informera kunderna om vad företaget sysslar med, tydliga kontaktuppgifter och varför inte recensioner från tidigare kunder. Genom en tydlig och informativ webbplats så ger du möjliga kunder all information som de behöver inför ett köp. 

På detta sätt ökar du förtroendet för ditt företag och detta kan i sin tur leda till bättre förtjänster.

Så skaffar du hemsida

Nedan ser du några steg du kan ta om du funderar på att skaffa en hemsida:

Hitta domännamn

Steg ett är är att hitta domännamn, det vill säga det namn som visas i webbadressen. Namnet ska helst inte vara för långt men samtidigt ge besökaren en upplysning om vad det är för företag. 

Ta reda på om det tilltänkta domännamnet är ledigt genom att söka. Sen är det bara att köpa domännamnet om det är tillgängligt. 

Välj webbhotell

Nu är det dags att hitta ett webbhotell, det vill säga en plattform som hyr ut lagringsplats och ger support.  Vad ett webbhotell kostar kan variera beroende på vilka funktioner som ingår. 

Bygg sidan

Hur du väljer att bygga upp din hemsida är upp till dig. Det beror lite på vilken typ av verksamhet det rör sig om. Är sidan endast till för marknadsföringssyfte för företaget, eller ska kunderna kunna handla på hemsidan?

Du ska välja ett tema som passar bra för sidan och sedan lägga in saker.
Du kan exempelvis välja färdiga teman i WordPress eller så kan du, om du har kunskapen, koda själv.

Köp tjänsten

VIll du inte själv lägga ner tid på att skapa en hemsida till företaget? Då finns det många proffs inom branschen som kan tillverka allt från logotyper till fullständiga webbplatser. 

Här kan du hitta mer nyttig information jkwebdesign.fi

Sammanfattning

Har du ingen hemsida så skaffa en. Det kommer öka din synlighet och ge dig möjligheten att nå ut till större målgrupper. Lägg tid på SEO så du syns i sökmotorerna där de flesta av konsumenterna letar efter företag, varor och tjänster.